Alla inlägg under januari 2011

Av upptagen - 25 januari 2011 16:10

I RAS så kan man läsa lite intressanta saker om delningen av rasen Whippet.. Och jag kan inte se att NÅGON vill ha någon delning.. Snarare tvärt om så vill man ha ett större samarbete mellan de olika funktionsaktiviteterna...

Jag EFTERLYSER bara några saker...

En rättvis bild av ALLA de olika aktiviteterna...

För just nu är det meriterande att :

Ställa ut sin hund

Springa WR med sin hund (oavsätt hur det går kan hunden bli utsedd till årets hund)

Springa Lure...

Till och med spåra vilt... Oavsätt det tillhör rasstandard eller EJ... (SIGHTHOUND GRUPPEN)

m.m

m.m

Men kapplöpning är inte meriterande... Varför???

I hundkappen ställs det MER krav på dig som hundägare. Man har hårdare kontroller på att din hund mår bra och tävlingarna genomförs med veterinär på plats HELA tiden m.m Var kan man hitta dessa krav på hundägare inom Lure, utställning och viltspår, m.m, m.m...???

Alla tävlande inom hundkappen svarar för:


Hundägarens ansvar

För att undvika oseriöst hundägande har Svenska hundkapplöpningssportens centralförbund (SHCF) infört ett mycket strängt regelverk. Alla hundägare är personligen ansvariga för sina hundars välbefinnande till de fyller tio år. Avlivning av hund accepteras enbart av veterinärmedicinska skäl. Samtliga hundar och aktiva finns också registrerade i centralförbundets register.

Följande krävs för att få tävla med sin hund.

Hundägaren ska
vara medlem i kapplöpningsklubb ansluten till SHCF
ha genomgått utbildning och rekommenderats licens av sin klubb
ha ansökt och beviljats tävlingslicens av SHCF
vara medlem i Svenska kenneklubben (SKK)

Hunden ska
vara registerad i SHCF:s och SKK:s register
ha genomgått minst två godkända provlopp och erhållit tävlingslicens
ägas till minst 10 procent av en licensierad person som därmed påtagit sig ansvaret för hunden också efter avslutad tävlingskarriär.



Nedan text fr RAS....


Exteriör och funktion

Bakgrund

Whippet godkändes som ras av engelska kennelklubben 1890. Rasens har traditionellt använts

till kapplöpning, viss jakt och "coursing under rules" (en form av jaktprov där hundarna jagar

hare i par och bedöms enligt vissa kriterier av en domare till häst).

Det finns en stark koppling mellan rasens utseende (exteriör) och dess funktion som

snabbspringande medelstor vinthund. Till skillnad från vissa andra vinthundar är rasen i stort

sett inte uppdelad i olika typer för antingen utställning eller funktionsaktiviteter (kapplöpning,

lure corsing). Standarden frågar efter en hund "som är byggd för snabbhet och arbetsförmåga"

och att "alla former av överdrifter ska undvikas".

Situationen i Sverige

De enda uppgifter som finns att tillgå för att beskriva rasens status är resultat från

utställningar och olika kapplöpningsformer/lurecoursing. Det kan vara svårt att dra några

slutsatser utifrån dessa.

Det finns ingen aktuell inventering av exteriöra problem (i betydelsen avvikelser från

rasstandarden) i rasen och den senaste exteriördomarkonferensen hölls i november 1992.

Deltagandet på utställning är dock stort i rasen och likaså andelen utställda hundar som

erhåller ett första pris (ett mycket gott avelsresultat) i kvalitetsbedömning.

Många ägare av whippets är också aktiva inom "funktionsgrenarna" whippet race

(kapplöpning på rakbana), lure coursing och rundbanekapplöpning. Whippet race är den

populäraste grenen där deltagarantalet ibland överstiger 100 hundar. Deltagarna vid

rundbanekapplöpning är färre, men tävlingar för whippets erbjuds på banor över hela Sverige.

Lure coursing har status av officiellt bruksprov för vinthundar, vilket innebär att resultaten

stambokförs hos SKK och hundarna kan erhålla titeln lure coursing champion. Uppnådda 55

poäng vid lure coursing prov ger hunden rätt att delta i bruksklass på utställning. Lure

coursing proven brukar ha omkring 30–40 deltagande whippets per prov och verksamheten

finns representerad i hela landet.

Det har inte gjorts någon genomgång av ev brister i bruksförmågan hos rasen med hjälp av de

stambokförda lure coursing resultaten.

Sammanfattning

Som en av rasens mest positiva egenskaper framhålls ofta dess mångsidighet. Rasklubben

måste värna om denna mångsidighet och arbeta för att rasen i möjligaste mån inte delas upp i

skilda typer för utställning och bruksaktiviteter.

Vid medlemsträffarna framhölls också mångsidigheten, men flera grupper efterlyste mätning

av ett större antal hundar.


Lite rolig info fr 1909. Källa RAS


















publicerats 1909 i den ”tyska delegeradekommissionens

officiella samling af rastecken”.

”1.


Allmänt utseende.

En hund med elegant, slank form, en vindhund i förminskad storlek.

2.


Hufvud.

Långt torrt, utlöpande i spets, från bakhufvudsbenet till nosen platt, utan att vara

trångt mellan öronen. Den i spets utlöpande nosen alltid mörk.

3.


Ögon.

Sittyande väl åt sidan på hufvudet, klara och lifliga, alla färger tillåtna.

4.


Nos.

Mycket lång, men vackert formad.

5.


Tänder.

Stora, hvita och jämna.

6.


Öron.

Små och fina, fästade tämligen långt bakåt, med ett halft veck fallande graciöst

bakut, så att det inre af öronmusslan blir synligt.

7.


Hals.

Lång och muskulös, vackert krökt, utan spår af halsskinn

8.


Skuldror.

Väl fästade, muskulösa. Snedt ställda, så att frambenen därigenom får större

rörlighet.

9.


Bröst.

Djupt och rymligt med vackert rundade refben.

10.


Rygg.

Långsträckt, kantig och från skuldrorna till ländtrakten lätt krökt, icke dock så

mycket som hos italienska vindhunden (Piccoli levrieri, levron).

11.


Länder.

Utomordentligt kraftiga och försedda med goda muskler.

12.


Framben.

Långa, väl placerade under kroppen och med tillräckligt stark benstomme.

13.


Bakben.

Mycket kraftiga och stående långt från hvarandra med goda vinklar.

14.


Tassar.

Runda, väl öppna med starka, hårda sulor och korta tjocka klor, väl hväldfda tår.

15.


Svans.

Lång, spetsigt utlöpande och hängande buren lätt buktad.

16.


Hårbeklädnad.

Tät, fin och mycket glänsande.

17.


Färg.

Olika, rödbrun med hvita tecken, rådjursbrun med hvitt, hvit- och svartstrimmig och

alla blandningar af dessa färger, dock ej enfärgad, af hvilken färg som helst, med på sin höjd

hvitt bröst och hvita tassar, att föredraga.

18.


Storlek och

 vikt. 40—50 cm. hög; vikt 8—9 kg.”


Bara lite funderingar som tåls att tänka på...





Av upptagen - 24 januari 2011 09:24

                    

Av upptagen - 21 januari 2011 13:42

...PÅ DIN 8 ÅRS DAG....

KRAMAR

Mamma, Emma, Janne och Zafina

Bilder kommer sen....

Av upptagen - 21 januari 2011 13:37


  


Det är en chans på miljonen att det inträffar.

Det blev dött lopp mellan tre greyhoundhundar vid en hundkapplöpning på Romford Stadium, London.

Oddsen att det ska inträffa är mindre än en på miljonen.

– Det är som att vinna på lotto och sedan träffas av blixten några minuter senare, säger en talesperson för spelbolaget Coral

Dock har just de här tre hundarna nästan gjort det en gång tidigare. Den händelsen inträffade för en vecka sedan vid Hall Green i Birmingham. Den gången kunde man dock avgöra att Ayamzagirl slog Killishan Masai vid mållinjen och att Droopys Djokovic kom trea.

Källa Aftonbladet


 

Av upptagen - 3 januari 2011 13:46

...Men även en liten önksan om ett bra 2011...


Ett år går fort..

År 2010 har det hänt en heldel...


HÄLSAN...

Trollen har varit friska..

Lite tänder har tappats och tandfen har varit här ganska mycket nu...

Maja har fortfarande problem med sin fot. Hon skadade sig på dagis för 3 år sen och fortfarande så har hon ont i foten.. Ska till ortopeden igen, då får Morfar följa med å proppsa på en riktig undersökning... För fortfarande så MÅSTE man ligga på innan man får som man vill... Ser bara tillbaks hur det var för mig,..

Jag/Vi tjatade till mig en ny undersökning... Vilket ledde till operation som i sin tur gjorde att jag kunde arbeta igen... 

Jag kom åter tillbaks till arbetslivet vilket jag älskar..

Gillar att arbeta..

Det som var mest överraskande var att jag började arbeta inom vården igen.. Trodde inte att det skulle bli möjligt efter min operation m.m Visst känner jag av nacke/rygg men jag får leva med det.. Bara det INTE blir värre..

Ögat är som det är, keps å solbrickor är mina ständiga följeslagare.. Fler operationer blir det, men jag hoppas att de dröjer...

Janne är pigg, några besök hos kiropraktor sen så är han på banan igen =)...


HUS

Vi flyttade till Ramnäs, för att komma närmare PRO arna...

VI STOR TRIVS....


ZAFINA

Växer och mår bra har INTE börjat att löpa än, tror att de är på G vilken dag som helst nu...

Hon har verkligen funnit sin plats i familjen.. Hon månar om Trollen, tar deras leksaker, "pratar" med husse och kommer till ro hos mig... Nja, hon sover ju hos Janne men vilar hos mig...

Äter gott, ibland lite för gott...

Vilar, ibland för mycket...

Men hon e söt, blank, fjollig, energisk å helt underbar...


HUNDKAPP OCH HUNDFOLK....

Tro mig om jag säger så här.... INGET, ABSOLUT INGET har förändrats sen jag var med för fösta gången på WR OCH oval.. INTE att förglömma utställning...

ALLA DESSA  hundägare...

Jo,  några saker har förändrats lite... Det är hur man "når" ut till folk med sina osunda och äcklande formuleringar.. Det klipps och klistars ute i stugorna... Och det kopieras och sänds vidare...

...för ingen har väl undgått årets klippandes, klistarandes och kopierandets..?

 Endel har t.o.m med brått mod önskat andra hundägare olycka och elände...? HUA sådant beteende.....

 Men det var 2010 det nu 2011...Jag hoppas att bloggar som dessa fortfarande hålls "låsta" för allmän beskådning... 


Jag/vi har ju inte börjat med Ovalen och inte med WR och inte utställning, men jag/vi ser framemot att sätta lite tassavtryck på någon dessa marker...

Vilket jag INTE ser framemot är att hamna på statistik listor ute på privata bloggar som inte är korrekta eller missvisande..

Hur kul är det att få publiserat vilken plats man har hamnat på rent penningmässigt..? Vad har det med hundens prestationer att göra??

Eller var i listan ligger om man inte visar hela bilden hur många tävlingar hunden ställt upp i.. Man kan ju äga en tik som oturligt nog börjar löpa... Och på så sätt inte kan vara med att tävla på samma sätt.

Eller så kan man ju ha ett liv utanför hundkappen (mest troligt inte) och för den skull inte är med alla tävlingar..

Lite WR statistik över hunkappens statistik numera...  

Förslag är ju att man skriver in antal sprungna lopp i dessa listor...

Sen detta med WR statistik lista vilket BLAHA!!!..

URSÄKTA men det är inget som lockar mig att delta i... För vem på fullaste allvar tror på denna statistik? (SOM ÄR VAN WRaceare...)

Så jag HÅRD DISSAR WR NOMINERING TILL VINSTRIKASTE med motivering:

-Min hund är bästa i Sverige på WR...

- JA... INTE SÅ SVÅRT OM MAN HAR EN HALBRA/DÅLIG HUND SOM VINNER VARENDA K-FINAL SOM FINNS DESSUTOM ÄR MED I ALLA TÄVLINGAR... DAAAAAA!!!!!!!

DÅ KAN TILLOCHMED EN BLIND SPRINGA ÅT SIG ÄRAN....

DETTA MÅSTE VARA GENOMTIDERNAS SÄMSTA NOMINERING OCH MERIT SOM KAN FÅS...


GLÖMDE NÄSTAN TRIPPEL PRISET.... Fy fan vilket botten napp till pris....

VARFÖR.,.,...,...,.

SPÅR.. Behöver jag fortsätta...?  NÄ.. SPÅRNING TILLHÖR INTE RASSTANDARD.......... FATTA!!!!!!!

Så, nu känns det lite bättre....


Vill bara ge en känga till WR som låter valpar och unghundar under 12 månader vara med att springa KM tävlingar... Fy skäms!!! Hoppas att detta tas bort och man håller valpar och unghundar borta fr tävlingar tills 1 år fyllda... Som det så fint står på WR stadgar...


Utställning..



Har kollat runt lite i ringarna och kan bara konstatera att endel whipper tydligen bytt inriktning... Fr slank och strömlinjeformad till BULLDOG med BRED FRONT..

Snyggt!!! Inte så värst!!

Glömde övervinklad så det ser ut som hunden knäar...

Kan iofs förstå kopplingen bättre nu till spår när jag har sett hur endel whippar ser ut.. De kan inte springa så därför får de lukta... ILLA!!! MYCKET ILLA!!

Några gobitar har jag dock sett ute i ringarna... Me like!!!


Det bästa år 2010...

Mycket roligt har hänt på olika fronter i vårat liv.., Men eftersom jag skriver ganska mycket om hudkapp och hundar så kan jag inte låta bli att små le lite åt mig själv... För jag hade aldrig anat att jag skulle bli så engagerad i detta med whippet igen... Eftersom jag är uppvuxen med detta så tröttnade jag på allt detta som hade med .., tävlandet, upprörda hundägare, valpköpare som sprang hemma och ringde hela tiden....(DÅ)  Jag tror telefonen aldrig var ledig.. Och visst hände det att jag ringde telia och bad dom gå in och bryta samtalet.. Innan R2 knappen kom...

Hade inga syskon utan bara en massa hundar...

Men IDAG så kan jag se mina föräldrars kunskap och intresse på ett helt annat sätt.. De har haft turen att kunna få BRA valpköpare och ha duktiga "bollplank" när det gäller avel.. De i sin tur har lett till att de har hållt på så länge med detta intresse med hundar och avel...

Kan bara berätta en händelse på HEMTEX i Strängnäs nu i måndags...

Janne levererar varor i strängnäs och springer på en kvinna med en whippet inne på HEMTEX...

De små pratar lite och det visar sig att hon har en tik på 1år..

Janne som e helt ny whippetägare frågar om hon ska hundkappa me henne får till svar att hon har fått pova på luren och det såg ut att fungera bra...

Janne stolt och oskyldigt deklarerar att han oxå har en whippet tik på dryga året och henne skall vi "köra" hundkapp med...! jajamensan!!!

Kvinnan frågar då lite försynt vad våran hund kommer ifrån för kennel...

Då Janne svarar stolt att hon är en Emmalines hund....

Hon säger då att, -ja Emmalines vet man vilka det är...


Så med facit i hand så är Emmlines kennel inget som går omärkt förbi efter dryga 30 år...



Så, kan bara avsluta denna blogg med att lycka alla hundägare till... Ja, lycka till.!.

FÖR år 2011 kommer att bli lätt för endel och tufft för andra...

Men glöm inte att alla jobbar lika hårt för att ta sig till toppen... Så var inte dum!!!

Men sluta inte att tycka, det är inget fel att ifrågasätta..


Mina förväntningar i år 2011 är att alla får vara friska.

Även att det ska gå bra för Zafina ute på banorna i år..

Att nyårslöften hålls och förverkligas. Det har nämligen givits några sådana löften i huset här hemma...=)=)....



Glömde

KRAMAR FR MIG...










Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du blivit lurad idag?
 Va, jag, NÄ inte ja inte
 Aaaggggrrr, vad tror du?
 De lurade skjortan av mig...
 NÄ, MEN JAG HAR LURAT....

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards